Waarom deze maatregel?
Op papier beloofden veel emissiearme vloeren een duidelijke vermindering van ammoniak. In de praktijk blijkt die winst vaak niet gehaald te worden. De gemeten uitstoot ligt regelmatig fors hoger dan vooraf werd aangenomen.
De overheid concludeert daarom dat deze vloersystemen niet langer bijdragen aan het landelijke doel om de ammoniakuitstoot terug te dringen met de ‘best beschikbare technieken’. Het gevolg: uitfasering.
Dat roept dan ook meteen een vervolgvraag op: hoe toekomstbestendig is de techniek waarin je misschien net hebt geïnvesteerd – of nog wilde investeren?